Миколаївський регіональний Інституту обдарованої дитини НАПН України
Очно-дистанційна школа для обдарованої і здібної учнівської молоді
ОБДАРОВАНА ДИТИНА - це дитина, що виокремлюється яскравими, очевидними, іноді видатними досягненнями або має внутрішні предумови для таких досягнень у тому чи іншому виді діяльності.
Обдарованість — індивідуальна потенціальна своєрідність задатків людини, завдяки яким вона може досягти значних успіхів у певній галузі діяльності.
Складові обдарованості дитини
• Швидке набуття знань, навичок
• Створення особистих стратегій і тактик
• Інтуїція
• Креативність
• Наполегливість, цілеспрямованість, рішучість
• Емоційна забарвленість
• Прояв загального інтелекту
• Схильність до постійних порівнянь, зіставлень
• Швидкість у засвоєнні нової інформації
• Допитливість, прагнення створити нове
• Інтереси
• Задатки, схильності, що проявляються у динаміці психічних процесів
Обдаровані діти — діти, в яких у ранньому віці виявляються здібності до виконання певних видів діяльності.
Ознаки обдарованих дітей
• З власної ініціативи вибирає складні завдання
• Уміє оцінити процес, результат, наслідки
• Самостійно переносить засвоєне в нові умови
• Уміє створювати гіпотези
• Має значний обсяг знань
• Уміє помічати тонкі відмінності
• Уміє інтегрувати й синтезувати інформацію
• Уміє аналізувати ситуацію перед тим, як діяти
• Має великий словниковий запас
• Виявляє високу допитливість
• Уміє вловлювати зміст досить складних ідей
• Має розвинену інтуїцію
• Установлює причинно-наслідкові зв'язки, виявляє приховані залежності
• Здатна до творчих перетворень наявних умов та умов задачі
• Уміє робити висновки
• Має критичне мислення
Актуальна обдарованість – це психологічна характеристика дитини з вже досягнутими показниками психічного розвитку, які проявляються в більш високому рівні виконання діяльності в конкретній предметній області в порівнянні з віковою та соціальною нормою.
Потенційна обдарованість – це психологічна характеристика дитини, яка має лише певні психічні можливості (потенціал) для високих досягнень в тому чи іншому виді діяльності, але не може реалізувати свої можливості в даний момент часу в силу їх функціональної недостатності.
Структурно-змістове обґрунтування поняття «готовність вчителя до роботи з обдарованими учнями»
Підготовка вчителів до роботи з обдарованими учнями має ряд невирішених завдань:
- відсутність у науці єдиного підходу до розуміння феномену обдарованості;
- відсутність єдиних вимог до особистості вчителя для роботи з обдарованою дитиною;
- відсутність системи підготовки вчителів у напряму формування теоретичних знань;
- вироблення відповідних практичних навичок та особистісних ознак, що забезпечують успішну співпрацю з обдарованими дітьми.
Професійно-педагогічна спрямованість педагога на роботу з обдарованою дитиною передбачає знання сутності та змісту роботи з обдарованою дитиною, усвідомлення особливостей її здійснення та доцільності проведення.
Готовність вчителя до роботи з обдарованими учнями
Система психолого-педагогічних відносин суб'єкт - суб'єктного характеру, спрямовану на розвиток здібностей обдарованого учня та підвищення професіоналізму вчителя, передбачає здатність педагога ставити за мету професійної діяльності розвиток здібностей і обдарувань учнів, проектувати шляхи та засоби підвищення ефективності роботи в цьому напрямку. Готовність передбачає інтегративно-синтетичну взаємодію теоретичної, практичної, особистісної складових.
Теоретична складова підготовки учителів до роботи з обдарованими учнями
- Історія дослідження обдарованості
- Основні сучасні концепції обдарованості
- Проблеми прогнозування обдарованості
- Особливості розвитку обдарованих індивідів
- Вікові особливості прояву обдарованості
- Методи та особливості діагностики обдарованих дітей
- Психологічні та педагогічні аспекти, що треба врахувати під час добору змісту освітніх програм для обдарованих дітей
- Вимоги до педагогів, які працюють з обдарованими дітьми
- Умови ефективної взаємодії педагогів з обдарованими дітьми та їх родиною.
Практична складова підготовки учителів до роботи з обдарованими учнями
- Використовувати тренінги (розвитку креативності, пониження рівня тривожності, вміння долати страх перед невдачами та поразками, вироблення уміння змагатися)
- Організовувати науково-дослідну роботу обдарованих учнів
- Розробляти програми для індивідуального навчання обдарованих дітей
- Здійснювати інноваційну діяльність
- Поєднувати роботу з обдарованими учнями та класом
- Створювати в класі доброзичливу атмосферу
- Контролювати рівень емоційного вигорання як власного так і учнів
- Залучати учнів до науково-дослідної діяльності
- Розвивати позитивні якості обдарованих дітей
Особистісна складова готовності учителів до роботи з обдарованими учнями
- Комунікативні якості
- Спрямованість (творчі установки, мотиви, інтереси)
- Якості характеру (чесність, порядність, справедливість, рішучість, цілеспрямованість)
- Самосвідомість (рефлексивність, самопізнання, саморегуляція)
- Інтелектуальні якості
- Психофізіологічна компетентність
- Готовність до адекватних діяльнісних проявів у певних ситуаціях, що визначені своєрідністю обдарованого учня
- Повага до обдарованої особистості
- Готовність до саморозвитку
Методи та форми підготовки вчителів до роботи з обдарованими учнями
- Наукова діяльність
- Творчі групи
- Конференції
- Педагогічні майстерні
- "Круглі столи”
- Самоосвітня діяльність педагогів
- Дистанційне навчання
- Місцеві періодичні видання
- Місцеве радіомовлення
Лекція - традиційна форма навчання
Для дорослої людини процес навчання перестає бути ведучим видом діяльності, а є лише засобом досягнення інших цілей. Важлива не дисципліна, що вивчається, а її роль у вирішенні проблем або життєвих завдань, які виникають у певній ситуації. Тому навчання має будуватися не за предметними, а за проблемними ситуативними ознаками.
Вимоги до використання лекцій
- Навчальний матеріал пропонується у вигляді проблемних завдань
- Перевага надається вербальній і візуальній формі викладу матеріалу
- Навчальний матеріал включає дані біографічних досліджень, історичні екскурси щодо різних підходів до розуміння феномену обдарованості
- Спонукає учителів до самостійних умовиводів, наукових дискусій під час проведення лекцій
- Лекції проводяться у творчій, доброзичливій атмосфері
Семінарські заняття
- Сприяють активізації пізнавальної діяльності, формуванню самостійності уміння науково обґрунтовувати власні думки.
- На семінарських заняттях увага акцентується на практичному використанні теоретичного матеріалу.
Вимоги до проведення семінарів
- Атмосфера доброзичливості та творчості на заняттях
- Залучення вчителів до створення "банку педагогічних ситуацій з обдарованими учнями”, що розглядаються на заняттях
- Забезпечення права вибору педагогічних ситуацій, що розглядаються на семінарах
- Створення ситуацій, у яких вчителі виконують роль як учителя, так і обдарованого учня
- Використання ігрових методів
Види обдарованості
Обдарованість — індивідуальна потенціальна своєрідність задатків людини, завдяки яким вона може досягти значних успіхів у певній галузі діяльності.
Складові обдарованості дитини
• Швидке набуття знань, навичок
• Створення особистих стратегій і тактик
• Інтуїція
• Креативність
• Наполегливість, цілеспрямованість, рішучість
• Емоційна забарвленість
• Прояв загального інтелекту
• Схильність до постійних порівнянь, зіставлень
• Швидкість у засвоєнні нової інформації
• Допитливість, прагнення створити нове
• Інтереси
• Задатки, схильності, що проявляються у динаміці психічних процесів
Обдаровані діти — діти, в яких у ранньому віці виявляються здібності до виконання певних видів діяльності.
Ознаки обдарованих дітей
• З власної ініціативи вибирає складні завдання
• Уміє оцінити процес, результат, наслідки
• Самостійно переносить засвоєне в нові умови
• Уміє створювати гіпотези
• Має значний обсяг знань
• Уміє помічати тонкі відмінності
• Уміє інтегрувати й синтезувати інформацію
• Уміє аналізувати ситуацію перед тим, як діяти
• Має великий словниковий запас
• Виявляє високу допитливість
• Уміє вловлювати зміст досить складних ідей
• Має розвинену інтуїцію
• Установлює причинно-наслідкові зв'язки, виявляє приховані залежності
• Здатна до творчих перетворень наявних умов та умов задачі
• Уміє робити висновки
• Має критичне мислення
Актуальна обдарованість – це психологічна характеристика дитини з вже досягнутими показниками психічного розвитку, які проявляються в більш високому рівні виконання діяльності в конкретній предметній області в порівнянні з віковою та соціальною нормою.
Потенційна обдарованість – це психологічна характеристика дитини, яка має лише певні психічні можливості (потенціал) для високих досягнень в тому чи іншому виді діяльності, але не може реалізувати свої можливості в даний момент часу в силу їх функціональної недостатності.
Структурно-змістове обґрунтування поняття «готовність вчителя до роботи з обдарованими учнями»
Підготовка вчителів до роботи з обдарованими учнями має ряд невирішених завдань:
- відсутність у науці єдиного підходу до розуміння феномену обдарованості;
- відсутність єдиних вимог до особистості вчителя для роботи з обдарованою дитиною;
- відсутність системи підготовки вчителів у напряму формування теоретичних знань;
- вироблення відповідних практичних навичок та особистісних ознак, що забезпечують успішну співпрацю з обдарованими дітьми.
Професійно-педагогічна спрямованість педагога на роботу з обдарованою дитиною передбачає знання сутності та змісту роботи з обдарованою дитиною, усвідомлення особливостей її здійснення та доцільності проведення.
Готовність вчителя до роботи з обдарованими учнями
Система психолого-педагогічних відносин суб'єкт - суб'єктного характеру, спрямовану на розвиток здібностей обдарованого учня та підвищення професіоналізму вчителя, передбачає здатність педагога ставити за мету професійної діяльності розвиток здібностей і обдарувань учнів, проектувати шляхи та засоби підвищення ефективності роботи в цьому напрямку. Готовність передбачає інтегративно-синтетичну взаємодію теоретичної, практичної, особистісної складових.
Теоретична складова підготовки учителів до роботи з обдарованими учнями
- Історія дослідження обдарованості
- Основні сучасні концепції обдарованості
- Проблеми прогнозування обдарованості
- Особливості розвитку обдарованих індивідів
- Вікові особливості прояву обдарованості
- Методи та особливості діагностики обдарованих дітей
- Психологічні та педагогічні аспекти, що треба врахувати під час добору змісту освітніх програм для обдарованих дітей
- Вимоги до педагогів, які працюють з обдарованими дітьми
- Умови ефективної взаємодії педагогів з обдарованими дітьми та їх родиною.
Практична складова підготовки учителів до роботи з обдарованими учнями
- Використовувати тренінги (розвитку креативності, пониження рівня тривожності, вміння долати страх перед невдачами та поразками, вироблення уміння змагатися)
- Організовувати науково-дослідну роботу обдарованих учнів
- Розробляти програми для індивідуального навчання обдарованих дітей
- Здійснювати інноваційну діяльність
- Поєднувати роботу з обдарованими учнями та класом
- Створювати в класі доброзичливу атмосферу
- Контролювати рівень емоційного вигорання як власного так і учнів
- Залучати учнів до науково-дослідної діяльності
- Розвивати позитивні якості обдарованих дітей
Особистісна складова готовності учителів до роботи з обдарованими учнями
- Комунікативні якості
- Спрямованість (творчі установки, мотиви, інтереси)
- Якості характеру (чесність, порядність, справедливість, рішучість, цілеспрямованість)
- Самосвідомість (рефлексивність, самопізнання, саморегуляція)
- Інтелектуальні якості
- Психофізіологічна компетентність
- Готовність до адекватних діяльнісних проявів у певних ситуаціях, що визначені своєрідністю обдарованого учня
- Повага до обдарованої особистості
- Готовність до саморозвитку
Методи та форми підготовки вчителів до роботи з обдарованими учнями
- Наукова діяльність
- Творчі групи
- Конференції
- Педагогічні майстерні
- "Круглі столи”
- Самоосвітня діяльність педагогів
- Дистанційне навчання
- Місцеві періодичні видання
- Місцеве радіомовлення
Лекція - традиційна форма навчання
Для дорослої людини процес навчання перестає бути ведучим видом діяльності, а є лише засобом досягнення інших цілей. Важлива не дисципліна, що вивчається, а її роль у вирішенні проблем або життєвих завдань, які виникають у певній ситуації. Тому навчання має будуватися не за предметними, а за проблемними ситуативними ознаками.
Вимоги до використання лекцій
- Навчальний матеріал пропонується у вигляді проблемних завдань
- Перевага надається вербальній і візуальній формі викладу матеріалу
- Навчальний матеріал включає дані біографічних досліджень, історичні екскурси щодо різних підходів до розуміння феномену обдарованості
- Спонукає учителів до самостійних умовиводів, наукових дискусій під час проведення лекцій
- Лекції проводяться у творчій, доброзичливій атмосфері
Семінарські заняття
- Сприяють активізації пізнавальної діяльності, формуванню самостійності уміння науково обґрунтовувати власні думки.
- На семінарських заняттях увага акцентується на практичному використанні теоретичного матеріалу.
Вимоги до проведення семінарів
- Атмосфера доброзичливості та творчості на заняттях
- Залучення вчителів до створення "банку педагогічних ситуацій з обдарованими учнями”, що розглядаються на заняттях
- Забезпечення права вибору педагогічних ситуацій, що розглядаються на семінарах
- Створення ситуацій, у яких вчителі виконують роль як учителя, так і обдарованого учня
- Використання ігрових методів
Види обдарованості
Методика «Таблиці Шульте» (визначення стійкості уваги та динаміки працездатності. Використовується для обстеження дітей з 10 років та дорослих)
Вивчення схильності вчителя до роботи з обдарованими дітьми
Дослідження емоційної сфери
Психогеометричний тест (Сьюзен Дилінгер)
Психолого-соматичні особливості підлітка
Зниження пізнавальної активності у здібних та обдарованих дітей
"Психологічні механізми розвитку творчого потенціалу педагогів до роботи з обдарованими дітьми" (матеріали семінару від 28.03.2014 р.)
Робота педагогів щодо формування адекватної самооцінки обдарованої дитини (матеріали семінару від 25.04.2014 р.)
Організація навчальної діяльності обдарованих дітей (матеріали до серпневої конференції 2014 р.)
Основні завдання адміністрації і педагогічного колективу школи у плануванні роботи з обдарованими дітьми (матеріали до серпневої конференції 2013 р.)
Робота на конкурс «Від творчого вчителя – до обдарованого учня» Новоодеської ЗОШ № 2